''Goedemorgen Juffie'' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Bolck - WaarBenJij.nu ''Goedemorgen Juffie'' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Bolck - WaarBenJij.nu

''Goedemorgen Juffie''

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Het schrijven van onderstaande blog was een opdracht vanuit school. We moesten een blog schrijven voor op de site van leraarworden.com. Onderaan deze blog heb ik nog een aantal dingen beschreven over wat ik de afgelopen weken gedaan heb.

‘Goedemorgen Juffie!!’
30 april 2015 door Marloes Bolck
Marloes Bolck, derdejaarsstudente lerarenopleiding Aardrijkskunde

Maandagochtend 07:10 uur, de bel gaat en de leerlingen gaan voor hun eigen lokaal staan. Een klein groepje leerlingen loopt met hun klassenbegeleider naar de vlaggenmast die midden op het schoolplein staat. De Surinaamse vlag gaat de lucht in en het groepje leerlingen zingt het Surinaamse volkslied tijdens het hijsen. Het hijsen van de Nationale vlag was telkens weer een bijzondere ervaring in Suriname. Ik vind dit een mooi teken om even stil te staan bij jouw land en op een rustige manier de schooldag te beginnen.

Onderwijs in internationaal perspectief

Ik ben Marloes Bolck en voor mijn minor ben ik het avontuur aangegaan om voor 4 maanden het onderwijs in een Internationaal perspectief mee te maken, het onderwijs van Suriname. Elke maandag, dinsdag en woensdag fiets ik met mijn opvallend gehuurde fietsje naar mijn stageschool. Rond 07:00 uur fiets ik het schoolplein op en zet mijn fiets neer bij de andere hooguit 10 fietsen. De rest van de leerlingen worden door hun ouders of opvoeder met de auto afgezet of gaan met de lokale busjes naar school.
Binnen 10 minuten is het schoolplein blauw van alle blauwe blousejes die de leerlingen dragen. Op het schoolplein voor de les of in de pauze zijn de leerlingen net zoals de Nederlandse leerlingen. Ze zitten op hun mobieltjes, maken veel selfies, eten een broodje van thuis of van de kantine-juffrouw en als ik langs loop word ik vriendelijk begroet; ‘Goedemorgen Juffie!!’. Eenmaal in de klas en tijdens het les geven vallen de volgende dingen mij meteen op.

Leren van stencils

De leerlingen hebben geen aardrijkskundeboeken, er wordt gewerkt met stencils. Deze stencils heeft de docent of hebben eerdere stagiaires in elkaar gezet. Voordat de stencils uitgedeeld worden, moeten de leerlingen zelf geld in leggen, zodat de stencils gekopieerd kunnen worden. Per stencil, bestaande uit 4 tot 8 pagina’s, wordt er een onderwerp behandeld. Ik heb zelf lessenseries gegeven over zwampen en ritsen in de eerste klas en over het Caraïbisch gebied in de derde klas. Zwampen en ritsen zijn Surinaamse benamingen voor moerassen en strandwallen. In Suriname komen aan de kustvlakte erg veel zwampen voor.

Suriname staat centraal

In de tweede klas moet ik nu les geven over het klimaat van Suriname. Het valt al op dat de onderwerpen waar de leerlingen les over krijgen erg Suriname- en omgeving gericht zijn. De leerlingen leren dus vooral veel over hun eigen land. Daarnaast leren de leerlingen vooral algemeenheden. Ze leren dat iets zo is, maar niet waarom iets zo is. De toetsen, hier repetities genoemd, bestaan ook vooral uit reproductie vragen. De antwoorden van de vragen zijn letterlijk terug te vinden in de stencils. Enige diepgang of het moeten maken van koppelingen wordt niet verlangd.

Leergierige leerlingen

Daarnaast valt het me wel op dat de leerlingen heel leergierig zijn. Na mijn (examen)les over het ontstaan van vulkanen bij convergerende aardplaten, kwam een leerling naar mij toe en zei: ‘Dit was een erg goede en leuke les, Juffie’. De leerlingen willen graag iets nieuws leren en de eerste klassen willen, net zoals de brugklassen in Nederland, erg graag voor jou, de docent, werken. Het bord wordt maar al te graag voor je uitgewist en als ik vraag of er iemand atlassen wilt halen staan alle sterke jongens meteen voor je op.

Op de klassieke manier

Het beleven van onderwijs in Suriname is een ervaring die ik nooit meer vergeet. Ik heb begrip voor de docenten, dat zij met de middelen die zij hebben, krijtbord, krijtjes, schriftjes en stencils, lessen geven aan de leerlingen. Dit kunnen wij in het Nederlandse onderwijs ons niet meer voorstellen. Maar de leerlingen hier in Suriname lopen net zoals de Nederlandse leerlingen met smartphones rond. De leerlingen zelf weten hoe ze met digitale middelen om moeten gaan, maar krijgen nog op een klassieke manier les, waar er weinig activiteit van de leerling verwacht wordt.

Een positieve ontwikkeling

Echter zie ik zeker een ontwikkeling binnen het Surinaamse onderwijs. De Surinaamse stagiaires moeten tijdens hun (examen)lessen een (samenwerkings-)werkvorm toepassen, dus mogen niet eens meer een klassieke les geven. Daarnaast heb ik met de eerste klassen een keer Kahoot gedaan tijdens de les. Kahoot is een online quizvariant waarbij de hele klas tegen elkaar strijd om de meeste punten te halen.
Mijn stageschool heeft een computerlokaal. De vierdejaars leerlingen geven aan dat zij nog nooit een computerles hebben gehad, terwijl de eerstejaars leerlingen enthousiast ‘ja’ riepen, toen ik vroeg of dat zij al eerder een les hebben gehad in het computerlokaal. Naar mijn mening is er een ontwikkeling bezig in het Surinaamse onderwijs en ook zeker een ontwikkeling in het gebruik van digitale middelen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Verder zal ik dus nog even kort vertellen wat ik de afgelopen weken heb meegemaakt of gedaan heb.

Voltzberg was echt een ge-wel-di-ge trip!! Het was een vierdaagse trip, waarbij we één dag hebben gereden en gevaren om op het verblijf (Fungu eiland) aan te komen waar we de komende 3 dagen moesten overnachten. Dit was een groot houten hutje met een fantastisch uitzicht op een stroomversnelling. Ellen en ik sliepen in een hangmat onder een vogelspin (de rode tarantula, voor de kenners onder ons). Elke avond schenen we even met onze flashlight om te kijken of hij er nog zat. Opgelucht, waren we als hij er nog wél zat. Bang, als we zagen dat hij er niet zat.. De tweede dag hebben we de Voltzberg beklommen. 9 uur lang hebben we door de warme en vochtige jungle gewandeld en geklommen op de kale helling om uiteindelijk op de Voltzberg te komen. Maar dit was het zeker waard! Het eindeloze uitzicht van het oerwoud was fantastisch! Eigenlijk niet op de foto’s te beschrijven. Een herinnering om nooit meer te vergeten!

De aprilvakantie is alweer 2 weken voorbij en er zit nog maar 1,5 week stage op mij te wachten. Mijn eerste examenles heb ik 2 weken terug gehaald en volgende week heb ik mijn tweede examenles. Deze examenlessen worden beoordeeld door een docent van de lerarenopleiding aardrijkskunde in Paramaribo en moet ik halen om mijn stage hier af te ronden. Ik geef natuurlijk niet alleen maar de twee examenlessen les, maar ik geef ook mijn vaste eerste, tweede en derde klas elke week les en ik val soms ook wat lessen in. Vandaag en gisteren hebben we in de derde klas weer Kahoot gedaan. Mijn begeleidende docent kan nu zelf ook een quiz opzetten en uitvoeren. Ik heb vandaag ook de directrice laten kijken naar de Kahootles, en zij was erg enthousiast. Ze vond het super om te zien hoe de leerlingen enthousiast waren en erg gemotiveerd waren om de vraag goed te beantwoorden. Je ziet de leerling nadenken en uit blijdschap van hun stoel springen als ze het goed beantwoord hebben. Nu mijn begeleidende docent zelf ook een Kahootles kan geven, hoop ik dat Kahoot zich verspreid over de andere docenten op de school. Hoe leuk zou het zijn, als over een paar maanden ook Kahootlessen worden gegeven bij andere vakken en de herhalingsles een Kahootles is!

Afgelopen weken hebben we ook een aantal colleges op het IOL gevolgd. Tijdens deze colleges moesten de Surinaamse aardrijskunde studenten minilesjes geven aan hun klasgenoten. Deze lesjes zijn bedoeld om de studenten te laten wennen om les te geven voor een groep mensen. Na de colleges hebben we een aantal studenten geïnterviewd voor ons onderzoek over de verschillen in het curriculum van de lerarenopleiding aardrijkskunde in Nijmegen en in Paramaribo.

Koningsdag hebben wij hier ook niet voorbij laten gaan. Vorig jaar stond ik op Kingsland Amsterdam, maar dit jaar mocht ik Kingsland op Parabello meemaken. Klein maar zeker fijn festivalletje in de jungle met alle leuke Nederlandse én Belgische stagiaires. Naast stage lopen en tripjes maken, genieten wij ook zeker van de uitgaansmogelijkheden hier in Suri:) Tijdens deze avondjes maken de djogo’s, de parbo biertjes in blik, borgoe cola of borgoe 7-up het extra leuk.. Borgoe is de bekende Surinaamse rum. Voor de nieuwsgierige onder ons, ook te verkrijgen bij de Mitra in Nederland.. Dacht ik even een leuk souvenirtje te hebben uit Suriname, kun je het dus in Nederland ook gewoon krijgen.. Maar de max 1 liter sterke drank in mijn koffer terug naar Nederland zal toch zeker bestaan uit (de in Suriname gekochte) Borgoeee!

Afgelopen weekend zijn we naar Berg en Dal geweest. Een van de luxere resorts hier in Suriname. We waren een van de eerste mensen die op het strand van het Adventure Centre ’s nachts in hangmatten sliepen… Terwijl het slapen in hangmatten voor ons met tripjes toch wel heel normaal is geworden. Op Berg en Dal hebben we de zipline gedaan en gekayakt over de Surinaamse Rivier. Zipline is een soort van kabelbaan waarbij je met een lerenhandschoentje en een katrol door de Jungle en over de Suriname rivier zwaaiden. Omdat ik mij zelf al te goed ken, heb ik besloten om niks van een camera of mobiel mee te nemen om foto’s of filmpjes te maken. Maar ook deze activiteit zal ik nooit vergeten en het uitzicht en de kick zal ik blijven herinneren.

Het klinkt misschien een beetje cliché, maar wat gaat de tijd toch snel! Over precies een maandje vliegen wij alweer terug naar Nederland en over precies 19 dagen gaan Ellen, Robin en ik een weekje genieten in Curaçao! En ook nog maar 1,5 week stage.. De komende laatste stagedagen zal ik dus nog even genieten van mijn geweldige 20 minuten durende fietstocht naar stage om 6:46 uur in de ochtend met toeterende auto’s en fluitende mannen. Heerlijk om zo de ochtenden te beginnen..
Verder hebben we geen trips meer in het vooruitzicht. Ik moet ook zeggen dat ik de Jungle en de eindeloze Bauxietweg nu ook wel gezien heb. De komende dagen en weken laten we lekker op ons afkomen en genieten wij nu het nog kan van het no span(g) leven! Zo hebben we nog een lijstje met alle restaurants en eetcafétjes die we nog af willen gaan:) Lekker genieten dus!

Lobi vanuit Suriname!
Fawaka! I go!

  • 06 Mei 2015 - 20:06

    Brigittehoi:

    hoihoi, wat heb jij een leuke stage zeg.... En dadelijk naar curacao, daar is het ook zo mooi! Een tijd om nooit meer te vergeten... Geniet er nog maar lekker van, want inderdaad, de tijd gaat heel snel als je het naar de zin hebt!

  • 06 Mei 2015 - 20:36

    Linda:

    Hoe leuk ik het ook vind om jouw avontuurlijke reisverhalen te lezen, ik vind het nog leuker dat je al bijna weer thuis komt! Geniet nog maar lekker van het no spang leventje daar en tot snel!!:)

  • 06 Mei 2015 - 21:06

    Paulien:

    Kan nu al niet wachten om die borgoe te proberen!! Geniet van je laatste dagen stage en veel plezier op Curacao! Vergeet niet om daar bij Jaanchie's te eten, echt de moeite waard!! Tot snel lief klein zusje xxx

  • 06 Mei 2015 - 21:56

    Annemieke:

    Geweldig mooi geschreven verhaal, succes met je laatste examenles maar dat zal best lukken! Geniet nog lekker van de laatste weken in Paramaribo, en veel plezier in Curacau!!
    Ook ik ben aan het aftellen en kan niet wachten tot je weer bij ons bent XXX

  • 09 Mei 2015 - 09:01

    Kees-Jan:

    En, ga je het missen daar in Suriname of ben je blij wanneer je weer in NL bent? In ieder geval heb je veel gedaan en geleerd en je kunt je nu al een beetje gaan concentreren op je LIO-stage... Alhoewel: dat duurt nog even. ;-)
    Groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

2 februari vertrek ik voor 4 maanden naar Suriname voor mijn minor. Ik zit nu in het derde jaar van de Lerarenopleiding aardrijkskunde op de HAN in Nijmegen. In Suriname zal ik 4 maanden les gaan geven, een kijkje nemen op de lerarenopleiding in Paramaribo en nog veel meer!

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 4240

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 07 Juni 2015

Paramaribo-o-o

Landen bezocht: