‘In Suriname leven we!’ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Bolck - WaarBenJij.nu ‘In Suriname leven we!’ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Bolck - WaarBenJij.nu

‘In Suriname leven we!’

Blijf op de hoogte en volg Marloes

12 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Mijn vorige blog is alweer een tijdje geleden, dus hoog tijd voor een nieuwe want wat heb ik weer een hoop dingen meegemaakt hier! Ik zit weer volop in mijn genietmodus en probeer nog zo veel mogelijk uit de komende 2 maanden te halen, want we zitten alweer op de helft..

Het weekend van 21 maart zijn wij naar Matapica geweest. Matapica ligt in het noorden van Suriname aan de Atlantische Oceaan en heeft een strandkust. Suriname heeft weinig stranden dus de strandkusten die er zijn worden door de schildpadden gebruikt om eieren te leggen. Wij vrouwen houden ook van (witte) strand(en) met een zonnetje maar dat er elk moment een schildpad tegen je aan kan lopen hebben wij niet zo’n zin in dus hebben wij maar een weekje Curaçao geboekt van 25 mei tot en met 1 juni, maar dat ten zijde;). Terug naar de schildpadden en Matapica. Na een lange kleine houtenboot reis door een fantastisch mooie zwamp met mangrovebossen kwamen wij aan op het strand van Matapica. Een mooie overgang van een moerasgebied naar een strandkust. Hoe dichter je bij de kust kwam, hoe beter je de sterke harde golven van de Atlantische Oceaan kon horen. Diezelfde avond zal er ook springtij zijn en dat hebben wij zeker gemerkt. Toen we aankwamen op het strand hebben wij onze hangmatten opgehangen en genoten van onze eerste zon met strand uurtjes. Zeeschildpadden leggen vooral ’s avonds/’s nachts hun eieren. Van 20:00 uur tot 00:00 uur heb ik heel het strand afgelopen (heen, terug, heen, terug) om eventuele sporen van zeeschildpadden te spotten. Zag je één spoor dan was de zeeschildpad hoogstwaarschijnlijk een goed en droog plekje aan het zoeken of als je geluk had al aan het leggen en als je twee sporen naast elkaar zag dan was de zeeschildpad weer terug naar de oceaan, omdat de schildpad bijvoorbeeld het zand te nat vond. Zoals ik al zei zou er diezelfde avond een springtij zijn, vandaar dat het water hoger stond dan normaal en het zand ook natter was dan normaal. Gelukkig hebben er een aantal schildpadden er wel voor gekozen om een gat te graven voor hun +/- 100 eieren, ja zoveel eieren leggen zeeschildpadden per keer.. Als de zeeschildpad eenmaal bezig is met het leggen van eieren dan is zij in een soort van trans en kunnen wij mensen er gewoon om heen staan. Zo heb ik wel een halfuur met mijn neus boven een derrière van een schildpad gehangen en gezien hoe er elke seconde wel 1 à 2 à 3 eieren uit het 1,5 meter grote beest kwam. Een geweldige ervaring rijker en geluksmomentje: +1.

Op dit moment heb ik 2,5 week vakantie (2 april tot en met 20 april). De docenten waren voor de vakantie druk bezig met het afronden van de periode en alle cijfers van de leerlingen op te schrijven in een schriftje. Mijn stageschool heeft een computerlokaal met computers én laptops. Het leek mij erg leuk om hier een keer gebruik van te maken. De laatste week voor de vakantie heb ik voorgesteld of dat ik deze week een computerlesje voor de eerste klassen mocht voorbereiden. Met vier jongens van het vierde jaar ben ik 2uur bezig geweest om het computerlokaal op te ruimen en weer helemaal aan te sluiten op stroom en internet. Diezelfde middag heb ik een Kahoot quiz thuis voorbereid. Kahoot is een quiz programma via internet die ik in Nederland op stage ook een aantal keer gebruikt hebt in mijn lessen. Ik was erg benieuwd hoe dit bij de leerlingen hier in Suriname zal gaan en heb dus zelf een quiz gemaakt met vragen over zwampen, Suriname en natuurlijk over Nederland. Via de beamer kwamen de vragen op de witte muur en de leerlingen moesten op hun eigen beeldscherm van hun laptop het antwoordt aanklikken waarvan zij dachten dat het goede antwoord was. Er ontstond een leuke competitie binnen de klas, omdat de leerlingen punten konden halen door het goed beantwoorden van vragen maar ook door de snelheid van het goed beantwoorden. Mijn begeleider was ook erg enthousiast en heeft zelf een Kahoot account aangemaakt, zodat zij zelf Kahoot lessen kan geven als ik er niet meer ben. Wie weet verspreidt Kahoot over een paar weken/maanden over een aantal docenten en wordt het computerlokaal dus ook vaker gebruikt. De leerlingen waren ook erg enthousiast en vroegen of dat zij de volgende les bij mij weer Kahoot mogen doen! Ik hoop dat ik nu een mooie bijdrage heb kunnen leveren om een leuk voorbeeld te geven van wat docenten kunnen doen met leerlingen in een computerlokaal.

Voor de vakantie heb ik een college gevolgd bij de lerarenopleiding aardrijkskunde hier op het IOL. De colleges hier worden alleen ’s avonds gegeven, omdat de studenten vaak overdag een baan hebben en hun studie dus er naast doen. Zo hadden de meeste studenten al kinderen en waren zeker boven de 25 jaar. Het was voor hen dus best raar om te horen dat ik op mijn 19-jarige leeftijd al drie stages in Nederland gehad heb en dus ook al (vaak) alleen voor de klas heb gestaan. De studenten waar wij samen een college mee hebben gevolgd zitten in het derde jaar en hebben nog geen een keer stage gelopen op een Mulo school. De stage op een Mulo school is alleen in het vierde jaar en dan hoeven zij nog niet per se meteen voor de klas te staan. Hun vierdejaars stage bestaat vooral uit observeren en het geven van drie examenlessen waarbij zij dus eindelijk zelf les moeten geven. Als zij deze examenlessen hebben gehaald en hun onderzoek op de school hebben gehaald, zijn zij afgestudeerd en kunnen zij docent worden op een Mulo school terwijl zij pas minimaal drie keer een échte les hebben gegeven voor échte leerlingen… Tijdens het college die wij gevolgd hebben moesten drie studenten een les geven aan hun medestudenten en werden zij door ons, de medestudenten en de docent beoordeeld. Het onderwerp over de lesjes die zij in hun eigen college moeten geven, mogen zij zelf bepalen en voorbereiden. Dus in de eerste drie jaar van de studie geven de studenten alleen korte lesjes aan hun medestudenten. Nu vind ik het niet meer heel gek dat de stagiaires op mijn stageschool erg zenuwachtig waren als zij het volgende uur hun examenles moesten geven en dat zij mij verbaasd aankeken als ik nog relaxt in docentenkamer zat en ik het volgende uur ook een les moest geven.

Met Pasen heb ik een geweldige 4 daagse trip gehad naar o.a. de Blanche Marie watervallen en Avanavero. Ik heb mijn angsten overwonnen door een vogelspin en een slang vast te houden.. We hebben een nachtje midden in de Jungle op de grond geslapen, ingewikkeld in een hangmat, bij een klein vliegveldje, waarbij je ’s nachts rond 4uur wakker werd van het gebrul van alle brulapen om je heen. We zijn in het Indianendorpje Apoera geweest, waar wij bij de trio-indianen ontvangen werden door mooi gezang. Ik heb uren lang boven op de auto gezeten en gereden over de eindeloze Bauxietweg tot dat mijn haren oranje waren. Het waren 4 mooie dagen midden in de Jungle met een lange terug reis van ongeveer 14 uur terug naar Paramaribo.

Afgelopen week was de avondvierdaagse in Paramaribo. Gisteren ben ik naar het slot wezen kijken. Het was net de avondvierdaagse met een carnavalstintje. De wandelaars hebben 4 dagen ongeveer 15 kilometer gelopen. Of naja gelopen.. vooral 15 km met de kont lopen schudden in mooie grote kostuums. Er liepen vooral grote groepen mee, zoals de grote bedrijven als Telesur, SLM, Fernandes, DSB Bank en Mac Donalds, en de politieke partijen als NDP, ABOP en NPS. Er waren verschillende hotspots in de stad waar elke groep hun dans en zang voordroegen. Heb ik toch nog een soort van carnavalsoptocht meegemaakt:)

Morgen vertrek ik met Ellen en haar ouders, zij zijn nu 3 weken hier in Suriname, voor 4 dagen naar Voltzberg en de Raleighvallen. Een trip die door veel mensen als een hele mooie ervaring wordt beschreven. De beklimming van Voltzberg is zwaar, maar het uitzicht over de jungle moet adembenemend zijn.. Ik ben benieuwd!

Wat maken wij met z’n allen toch mooie dingen hier mee! Veel aan het genieten en ontdekken (en feesten;)). Het binnenland is ook zoveel mooier dan je op foto’s kan vast leggen. Ik zit alweer op de helft van deze geweldige ervaring! Zoals ze hier in Suriname mooi kunnen zeggen: ‘In Suriname leven we, in Europa worden we geleefd’.

Verder wil ik iedereen nog bedanken voor alle lieve en leuke berichtjes/reacties/appjes/mailtjes op mijn vorige blog(s)!

  • 12 April 2015 - 22:31

    Annemieke:

    Weer een mooi geschreven verhaal en heel goed en knap van je dat je de computers weer aan de gang hebt gekregen en dat de leerlingen de lessen erg leuk vinden! Gelukkig genieten jullie volop en maken jullie veel mooie en leuke dingen mee. Veel plezier in Voltzberg xxx

  • 13 April 2015 - 08:49

    Truus:

    Het even geduurd voor er weer een blog kwam, maar wat je nu geschreven hebt, mag er zijn. Je beschrijft waar het om gaat: je stage, het leren daar en het leveren van een bijdrage aan leren en het genieten en ervaren van het land.

  • 13 April 2015 - 21:55

    Kees-Jan:

    Bedankt voor je leuke blog! Leuk om over de school te lezen maar ook over je tripjes. Ik ben nu al benieuwd naar je presentatie als je thuis bent. Maar voorlopig: geniet van iedere minuut daar in Suriname!
    Kees-Jan

  • 17 April 2015 - 09:03

    Daniel:

    Lekker bezig Loes en hopelijk heb je ze inderdaad aan het denken gezet over het gebruik van de computers. Als (beginnend) docent 'raak' je toch veel levens aan van jonge mensen en wie weet ontpopt er door jou toedoen wel n nieuwe Surinaamse Steve Jobs!

    En je foto's en verhalen verbeelden en verwoorden mooi hoe jouw genietmodus eruit ziet. Dus geniet er nog maar blijvend van! Leuk om dit alles te lezen :) Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

2 februari vertrek ik voor 4 maanden naar Suriname voor mijn minor. Ik zit nu in het derde jaar van de Lerarenopleiding aardrijkskunde op de HAN in Nijmegen. In Suriname zal ik 4 maanden les gaan geven, een kijkje nemen op de lerarenopleiding in Paramaribo en nog veel meer!

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 4237

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 07 Juni 2015

Paramaribo-o-o

Landen bezocht: