Nederlandse Carnaval VS Zonnige Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Bolck - WaarBenJij.nu Nederlandse Carnaval VS Zonnige Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Bolck - WaarBenJij.nu

Nederlandse Carnaval VS Zonnige Suriname

Blijf op de hoogte en volg Marloes

16 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Daar lig ik dan in een hangmat met mijn laptop mijn tweede Waarbenjij verslag aan het typen. In de tussentijd krijg ik onleesbare appjes en leuke party pics van (zwaar) aangeschoten carnaval vierende familieleden en vriendinnen… Een klein baalmomentje kwam naar voren, maar al snel besefte ik dat ik het hier ook helemaaaaal niet verkeerd heb, want wat heb ik weer een aantal geluksmomentjes gehad deze week:)

Vorige week maandag hebben Marike en ik onze eerste stage week gehad. De docenten hier doceren vooral; de docent schrijft zijn verhaal op het bord en de leerlingen schrijven dit over. Echt het klassieke lesgeven. Het is mij verder opgevallen dat er in elke klas wel 1/3 van de leerlingen in (het westen van) Nederland is geweest, vooral om familie te bezoeken. Daarnaast hebben er ook een aantal jongens een Ajax agenda.. Maar toen ik vroeg of dat zij de wedstrijd Vitesse-Ajax gezien hadden 1 februari wisten ze van niks.. Geen echte fans dus, jammer;).

Zoals ik in mijn vorige verslag al heb aangegeven , hijst mijn stageschool elke maandag- en vrijdagochtend gezamenlijk de vlag. Maar wist ik veel dat het je op de andere dagen ook stil moest staan tijdens het hijsen van de vlag. De mensen die mij al lang genoeg kennen, weten dat ik nog al vaak lomp, dom en gênant over kan komen. Deze ‘typische Marloes momenten’ zoals deze vaak genoemd worden, heb ik helaas niet achter gelaten in Nederland en dus ook meegenomen naar Suriname. Want daar ging ik dan alleen over het plein, tijdens het hijsen van de vlag, om naar mijn begeleider te lopen. ‘MARLOES STOP’ hoorde ik Marike roepen en toen wist ik al genoeg.. Daarnaast ben ik al bijna een keer op de schoot van de taxichauffeur gekropen, omdat ik ‘voorin’ wilde stappen. En ben ik in een restaurant met beide benen (in een rok natuurlijk) de lucht in gegaan, omdat mijn stoelpoot in een gat terecht kwam, waardoor ik bijna naar achter viel…

Vorige week zijn Marike en ik niet 3 dagen maar 5 dagen op onze stageschool geweest. Pfoeh dat was wel vermoeiend hoor;).. Donderdag zijn wij met de 3e en 4e klassen mee geweest naar een theater, waar de leerlingen een film kregen te zien over Democratie (film: Sarafina). Vrijdag hebben wij geholpen met de ‘snoeppauze’. Dit had de school speciaal georganiseerd voor Valentijnsdag. In deze snoeppauze konden de leerlingen allerlei gerechten kopen. Van Bami met kip tot Saoto (soort kippensoep) en de leerlingen konden zelf ook allerlei lekkernijen maken en verkopen. Dit was erg leuk om te zien! Marike en ik hebben geholpen met het inschenken van de Saoto soep in bekertjes en het opscheppen van bami met kip. Hierna hebben wij bij de leerlingen nog een aantal lekkernijen gekocht en geproefd (broodtaart, samosa en cupcakes).

En toen was het alweer weekend! Vrijdagavond zijn wij met z’n allen naar hét (Nederlandse) carnavalsfeest van Suriname geweest in Club Touché! Erg gezellige avond met alleen maar verklede Nederlandse stagiaires! Alsof wij gewoon in Nederland carnaval aan het vieren waren.. Natuurlijk hebben we de polonaise gelopen op een van de weinige leuke foute Nederlandse carnaval hits (lees: Schatje mag ik je foto, Cowboys en Indianen etc).

Zaterdag vooral uitgebrakt en elkaar Valentijns cadeautjes gegeven (liefff). Ennn waar kun je beter uitbrakken dan in de bioscoop met de splinternieuweveelbelovende 50 tinten grijs film!! Jaaaaa, die draait hier ook sinds zaterdag! Helaas was de ‘special edition’ met surprise al uitverkocht, maar gelukkig waren er nog wel kaartjes voor die van 23:30u. De joelende Surinaamse reacties waren echt hilarisch! Daar zaten wij dan als enige nuchtere Hollanders met een cola en een bak Caramel popcorn (aanrader van Manon, heerlijk!) dan tussen.

Zondag hebben Ellen, Marike, Annelijn, Robin en ik een hele leuke trip gedaan! We zijn vanaf een houten bootje vanaf de Leonsberg steiger naar de Plantages van Rust en Werk geweest. De plantages van Rust en Werk waren vroeger de suikerrietplantages waar de slaven gewerkt hebben. Bij het dorpje naast de plantages werd ons eten verzorgd door de lokale bevolking. Heerlijke bami, nasi, kip, groente en de welbekende lekkere satésaus zonder te veel pepers (speciaal voor de toeristen). In dit dorpje konden we ook op de foto met kleine kaaimannen en schildpadden. Na de plantages van Rust en Werk gingen we de boot weer op en over de Commewijne rivier en Suriname rivier om dolfijnen te spotten. Het blijft geweldig om wilde dolfijnen te zien! Het laatste punt was Braamspunt. Braamspunt is het enige stuk zandstrand aan zee in Suriname. Op deze zandbank is een vissersdorpje te vinden genaamd Paloma. Deze mensen leven eerst 2 weken in Paloma om hun vis te vangen. Daarna leven zij 2 weken in Paramaribo om hun visvangst op de Centrale Markt te verkopen. Vanuit Braamspunt gingen wij weer met het bootje, met een ontzettend mooie zonsondergang en een goede remix uit de speakers, terug naar de Leonsberg steiger. Een dag om nooit meer te vergeten!!

Ik ben inmiddels weer van mijn hangmat naar mijn bed binnen verplaatst, omdat er een aardige tropische regenbui nu bezig is..

Aankomend weekend gaan wij 5 meiden met twee docenten van de Nederlandse opleiding, die morgen aankomen, een weekend lang naar Brownsberg! Er wordt een goede fysieke conditie vereist, dit wordt wat! Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte!:)

Succes allemaal met de carnavalkaters!
Liefsx Marloes

  • 16 Februari 2015 - 22:12

    Annemieke:

    Hee Marloes, mooi verhaal weer en leuk om te lezen hoe jullie de dagen daar invullen!
    Veel plezier nog en geniet er van met alles wat jullie daar nog gaan doen. Xxx

  • 17 Februari 2015 - 11:13

    Je Allerliefste Schoonbroer :

    Haha mooi hangmat-verhaal en fijn dat er meer geluksmomentjes zijn dan Marloes-momentjes ;)
    Goed om te lezen dat het je allemaal voor de spreekwoordelijke wind gaat en dat je verschillende dingen leert van de cultuur en de mensen daar! Doe zo voort :) Volgens mij is het een goede mix van stage lopen en n beetje vakantie vieren daar!

    Heel veel plezier daar, en ik ben benieuwd naar de volgend geluks-, baal- en Marloes-momentjes :D

    Daniël

    Hup Ajax!

  • 18 Februari 2015 - 11:22

    Paulien:

    Ik kan wel een dagje les komen geven en de leerlingen vertellen over mijn geluksmoment tijdens Vitesse - Ajax? :) Super leuk geschreven en wat maak je veel mee!! Ik moest stiekem wel even hardop lachen om jouw Marloes-momentsjes en heb deze ook erg gemist met de carnaval! Ben wel benieuwd naar die suprise bij de 50 tinten trouwens haha!! Veel plezier bij Brownsberg!! xxx

  • 28 Februari 2015 - 20:44

    Oma:

    Hoi marloes, mooi verhaal, groetjes van oma en kom maar gauw weer thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

2 februari vertrek ik voor 4 maanden naar Suriname voor mijn minor. Ik zit nu in het derde jaar van de Lerarenopleiding aardrijkskunde op de HAN in Nijmegen. In Suriname zal ik 4 maanden les gaan geven, een kijkje nemen op de lerarenopleiding in Paramaribo en nog veel meer!

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 4234

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 07 Juni 2015

Paramaribo-o-o

Landen bezocht: